3 סוגים של סגנונות למידה

כאשר ילד מפתח את האישיות והסגנון שלו במהלך השנים, במקביל הוא מפתח לעצמו סגנון למידה אישי. סגנון למידה מתייחס לאמצעים שאיתם אנו רוכשים מידע בצורה הטובה והיעילה ביותר. ישנם שלושה סוגים עיקריים שונים של סגנונות למידה, כלומר, שלושה סוגים של לומדים:
לומדים חזותיים: סטודנטים שמבינים ולומדים בצורה הטובה ביותר כאשר המידע מוצג להם באופן ויזואלי. הצגת מידע עוזרת לתלמידים אלה לדמיין מושגים נלמדים.
לומדים שמיעתיים: סטודנטים שמבינים ולומדים בצורה הטובה ביותר כאשר מידע נקלט אצלם באופן שמיעתי. שמיעה עוזרת לתלמידים אלה ללמוד את המושגים הנלמדים.
לומדים קינסטטיים (תחושתיים): סטודנטים שמבינים ולומדים בצורה הטובה ביותר כאשר המידע מוגש להם באופן קינסטטי. השימוש בידיים או בגופם מסייע לתלמידים אלה לחוות את המושגים הנלמדים.

 

ילדים מקבלים מידע דרך שלושת הערוצים הללו לאורך כל היום וככל שילדים מתבגרים ומתפתחים, ערוץ אחד קל להקל על הרכישה בצורה טובה יותר מהאחרים. בעוד התלמידים יכולים לערבב סגנונות וללמוד בכל הדרכים שהוזכרו לעיל, סביר להניח שלכל ילד יהיה סגנון אחד הדומיננטי לצורך קבלת חומר חדש בכיתה.
כיצד מתפתחים סגנונות הלמידה?
בהתפתחות הגיל הרך, מרבית הילדים רוכשים מידע על העולם סביבם בגינונים קונקרטיים מאוד. פעוטות צריכים להתנסות בעולם הסובב אותם ולכן הדרך הטובה ביותר ללמוד היא באמצעות מגע.
מרבית הילדים מתחת לגיל חמש הם לומדים קינסטטיים. הם מגלים את עולמם באמצעות משחק. זו הסיבה שילדים קטנים נוגעים בכל דבר ולעתים קרובות בודקים הכל על ידי הכנסתם לפה. אפילו בגן ובגן הילדים, ילדים לא יכולים לחכות לשים ידיים על חומרים מגרים מישושיים, כמו שולחנות מים, ארגזי אורז עם חפצים מוסתרים ובצק משחק. מכיוון שילדים בשלב זה של התפתחות הם בדרך כלל כולם מאוד מיששיים, קשה לקבוע מה יהיה סגנון הלמידה העתידי שלהם

ככל שהתלמידים עוברים לכיתה א'-ב ', למידה מובנית יותר תחייב את התלמיד להתחיל לפתח את סגנון הלמידה שלו. בעוד שהילד לא מפתח באופן מודע את הסגנון, המוח כבר מתחיל לעבד, לנתח ולהגות דרך סגנונות הלמידה. בעוד שתלמידים מסוימים עשויים להמשיך להעדיף חומרים מעשיים על מנת ללמוד, אחרים יתחילו להעדיף רישומים על הלוח, או ידרשו מהמורה לתת הסבר מילולי על מושג.

לדוגמה, אם כיתה לומדת על מבנה משפט, הלומדים קינסטטיים ירצו לבנות את המשפט בעזרת כרטיסי פלאש, ואילו הלומדים החזותיים ירצו דוגמה על הלוח בצבעים שונים. לומדים שמיעתיים, לעומת זאת, יקשיבו למורה שיוצרים את המשפט באופן מילולי וישמרו את המידע בצורה זו.
בסוף כיתה ב 'ועד כיתה ג', סגנונות הלמידה מעודנים בהרבה והתלמידים עשויים אפילו להתחיל להכיר כיצד הם לומדים בצורה הטובה ביותר. הם עשויים להתחיל להשתמש בצבעים כמעוררים חזותיים ללימודים. יתכן שהם יעדיפו ליצור מודל שיעזור להם להבין כיצד מדע עובד. חלק מהתלמידים עשויים פשוט להקשיב ולבקש מהמורה לחזור על הסבר, למרות שהדוגמא נמצאת על הלוח.
לא משנה מה המקרה, חשוב לזכור שרק בגלל שהתלמידים הם בעלי תחום דומיננטי אחד זה לא אומר שהם לא יכולים ללמוד בדרכים אחרות. לעתים קרובות התלמידים יקבלו שילוב של סגנונות למידה. הבנת תערובת סגנונות זו תעזור להקל על הלמידה בכיתה ותעזור להורים לקבל מושג טוב יותר כיצד לעזור לילדם ללמוד.
כיצד אוכל לקבוע את סגנון הלמידה של ילדתי?
יש כמה מבחנים פורמליים בסגנון למידה, אך בכל הכנות, תשלום הון אינו הכרחי בכדי לגלות את סגנון הלמידה של ילדכם. יתכן שכבר יש לך מושג מה זה, אבל חשוב להיות בטוח בכדי לעזור לילדך לרכוש מידע בצורה הטובה ביותר וגם לעזור לו לפתח את סגנונות הלמידה שאולי חסרים.
חשוב גם להבין כי מורים והורים לרוב מלמדים את ילדיהם באופן בו המבוגר לומד בצורה הטובה ביותר. לדוגמא, הורה לומד-שמיעתי עשוי להסביר מילולית מושג עד שהם יהיו כחולים בפנים תוך כדי עזרה לילדם ללמוד, מתוך מחשבה שזו הדרך הטובה ביותר עבור הילד להבין. במקום זאת הילד מוציא חפצים ובונה את הרעיון עם שייקר מלח ופלפל ועיפרון, תוך שהוא תופס במהירות את הרעיון.
עבור מורים זה קצת יותר קשה מכיוון שיש להם מגוון רחב של סגנונות למידה ותערובות בתוך הכיתה שלהם. הקפדה לכלול פעילות המגרה את הלומדים הוויזואליים, השמיעתיים והקינסטטיים תהיה חיונית להבנת המושג. קבלת תחנות למידה המתמקדות בכל סגנון יכולה להועיל מאוד.

שתף למען עולם טוב יותר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
התקשרו עכשיו!

ייעוץ חינם

ייעוץ מאיתנו על ידי יועץ לימודים מקצועי